Reg. Psykoterapeut Nina Schiøtz

Er det tid til et sukker-stop? Så kan du finde lidt inspiration her, og måske også lidt ny viden, som giver mening og støtte, så du nemmere kan holde fingrene fra det usunde søde i livet.

Nogle er oplagte – nogen sjovere end andre. Det vigtigtste er, at du kommer igang :o)

1. Flyt dig fysisk

Gå en tur, selv en lille tur. Bevæg dig rundt, gør rent eller gå ud i haven/på altanen. Du skal bare ikke blive siddende og synke dybere ned i sofaen eller ind i netflix 😉

2. Spis rigtig mad

Når du spiser kager, slik og sukker, er det fordi, dit blodsukker falder. Det kan det gøre af flere årsager, den ene er, at du ikke får spist regelmæssigt. Sørg for at få dine måltider og ikke for mange mellemmåltider, det holder din appetit vågen, og giver ikke kroppen ro til at fordøje. Skal du spise et mellemmåltid så sørg for, at det er noget, der stabilisere dit blodsukker. Det kan være rester fra dagen før, en mad med pålæg eller en håndfuld mandler.

3. Sukker stop

En modereret tilgang kan holde din sukkertrang ved lige, så gå efter et sukker stop. Når du først er ”off the hook”, kan du igen begynde at spise sødt i små mængder.

4. Slut med raffineret sukker

Det er det værste for kroppen og har intet godt i sig. Det er bedre, hvis du f.eks spiser noget frugt eller lignede, hvor du samtidig får vitaminer mm.

5. Hold dig fra lightprodukter

Når du spiser produkter, der ikke indeholder sukker men kemi, der skal give den søde smag, snyder du din insulinproduktion. Det øger din risiko for diabetes. Når du spiser noget sødt, registreres det på tungen og i mundhulen, der sender besked til din insulinproduktion om, at der kommer sukker, der skal transporteres ud i cellerne. Insulinen farer ud og leder, men der er intet (ægte)sukker at finde, intet sukker at transportere. Det er “Peter og ulven”, og det kan føre til at din insulinproduktion ikke længer rykker ud, når den skal.

6. Tøm dine skabe for sukker

Sørg for at fjerne alt det, du ikke skal spise, ellers er fristelsen lige for. Sukker er lige så vanedannende som kokain, så stol ikke på egen evne til at holde dig fra det, når du er ”på afvænning”.

7. Surt, bittert & salt

Det er vigtigt, at du spiser alle smage, især når du skal skære ned på det søde. Specielt bittert er godt i denne periode, da det nedsætter trangen til den søde smag.

8. Krydret mad

Når du spiser krydret mad, stimulere du dine saner og får en større mæthedsfølelse i kroppen. Dette vil også nedsætte din lyst og dit behov for den søde belønning efterfølgende.

9. Drik vand!

Hver gang du har lyst til sukker så drik vand. Det giver en kortvarig mæthedsfornemmelse og flytter dine tanker.

10. Mindfulness

Sid ned når du spiser. Tyg din mad ordentligt, slug den ikke. Lav ikke andet når du spiser, slå evt din mobil på lydløs og se ikke ind i en skærm. Nyd at du kan slappe af i hovedet og løft blikket og se dig omkring.

11. Børst tænder

Det lyder måske fjollet, men ændringen af smagen i din mund og friskheden kan hjælpe dine tanker væk fra sukkeret.

12. Hold dig fra tyggegummi

Når du tygger, sendes der besked til maven om, at der er mad på vej. Kroppen gør klar til at tage imod. Det, du vil registrere, er, at du bliver sulten og at det åbner for din trang til at spise. Hvis du har behov for at ændre smagen i din mund, og du er på farten, kan du købe FriskMint tabs. Det giver frisk ånde og opløses hurtigt i munden.

13. Luk øjnene og tænk fem minutter frem

Lær din krop at kende. Luk øjnene og forstil dig at du spiser et lækkert stykke kage eller chokolade og mærk så, hvordan det føles. Gå gennem hele seancen. Hvordan føles det? Gør det dig glad eller sidder du med en smag af fortrydelse i munden. Når du åbner dine øjne, har du lettere ved at tage det rigtige valg.

14. At være to

Det kan hjælpe at være flere om at stoppe. Lige som det er lettere at komme af sted til træning, hvis der er en anden, der står og venter – så kan det være lettere, hvis du deler dit sukker stop med en anden. Så skal du stå til regnskab, ikke kun for dig selv, men også for din ven.

15. Sex

Dyrk sex, det fjerner fokus fra sukker – og er god motion, hvis i er to.
Bad – Tag et bad. Det beroliger og afstresser.

16. Vær udhvilet og snup en morfar

Sørg også for at få sovet godt og længe nok. Er du træt og flad vil din krop automatisk prøve at løfte dit blodsukker, eks. ved at give dig trang til sødt. Snup evt en morfar, det skal kun være på 15-20 min, ellers bliver du tung og træt i kroppen i stedet for.

17. Den dybe/terapeutiske

Hvorfor er det, du spiser så meget sukker? Ofte er det for at lægge låg på følelser, som vi har svært ved at takle. At gå til en eller anden form for samtaleterapi i forbindelse med svær sukkernarkomani er en god ide. Når du ved, hvorfor du trøstespiser og kan forstå dit mønster, kan du lettere stoppe.
18. Hjælp – overvej om du vil bede om hjælp og få støtte fra anden behandling – både traditionel akupunktur og øreakupunktur kan mindske trangen efter sødt væsentligt.

 

God fornøjelse ;o)